29 februari 2012

Nu är de här!

Precis i samma sekund som jag postade inlägget i går så satte Svea i gång att hässja och småkrysta. Då var klockan 20 och klockan 23.03 kom första valpen. Vattenblåsan började titta ut redan en halvtimme tidigare och efter att ha ringt det första av många samtal till Eva Uppfödare så kände jag efter att det var en liten nos som låg först uppe i bäckenöppningen och då behövde vi inte stressa så mycket. Efter en stund tog jag hål på blåsan så att vattnet gick och sedan stimulerade jag fram en värk lite då och då och Svea hjälpte till bra däremellan. Och vips så var första valpen ute, en liten tik. Den var väldigt trött när den kom ut och ville inte andas först men återigen med Eva i örat så sög jag rent nos och svalg, slungade ut lite mer vätska och slem och gnuggade den ordentligt i en handduk tills den kom i gång och andades.



Tik nr 1 med svart fläck runt ena örat, liten svart fläck på hjässa och rygg

Tik nr 1

Tik nr 1

Medan jag höll på med detta så kom nästa valp ner i kanalen och jag märkte inte först att det låg ett par små baktassar precis innanför öppningen. När en valp kommer baklänges är det bråttom och till slut fick jag grepp om bakbenen och kunde hjälpa Svea att få ut den. Ytterligare en tik. Hon andades inte alls och hur vi än försökte så fick vi inte igång henne. Hon var fin i färgen när hon kom ut men hennes små lungor ville helt enkelt inte fungera. Hon kom ut kl 23.24 och 23.28 kom nästa valp ut i flygande fläng. Nu började jag bli lite lätt svettig och maken fick ta hand om den nya valpen medan jag fortsatte med lilla tvåan. Ännu en liten tik och hon var pigg och alert.


Tik nr 3 med mörkbrun ansiktshalva, liten fläck i motsatt ögonvrå och en lite större mörkbrun fläck på ryggen.

Tik nr 3

Tik nr 3

Jag lämnade över lilla tvåan som jag fortfarande höll på att jobba med till maken och hann klunka lite vatten innan det var dags för valp nr fyra kl 23.59. En tik till! Pigg och himla irriterad över att hon satt fast i navelsträngen precis utanför öppningen. Svea lyckades inte själv bita av den så jag fick hjälpa till. Lite trixigt när det är 1 cm navelsträng mellan öppning och valpmagen och en ivrig slickande tik i vägen. I det här läget var jag glad för att jag varit lite petig och köpt en peang.


Tik nr 4, lite ljusare brun på båda ansiktshalvorna, små fläckar på hjässan och större fält på sidan.

Tik nr 4

Tik nr 4

Nu var det ungefär 300 grader varmt i rummet, blöta handdukar i en stor hög, en halväten macka på sängbordet, använda handskar och skvättar av blod och jodopax (stereliseringsvätska) lite här och där. Maken höll fortfarande på med lilla tvåan men när det gått en timme sedan hon kom ut, 00.20 ungefär så gav vi upp. Väldigt ledsamt, det var en jättefin liten tjej. Men klockan 00.32 kom den sista valpen ut i makens händer. Helvit, superpigg och en kille!



Hane, helvit

Hane

Nu kunde vi pusta ut lite, bädda rent i korgen ordentligt, bjuda Svea och oss själva på vatten och beundra den lilla familjen i korgen. Svea la sig till ro och modersfriden spred sig i rummet. Stackars Samson satt utanför grinden och gnällde upprört och kände alla spännande nya dofter och hörde de små valppipen men han fick vackert klara sig själv en stund till.

Efter en stund släppte maken ut Samson och sedan gick de två och la sig på övervåningen. Jag hörde hur Samson hoppade i och ur sängen och tassade runt och var orolig innan han till slut somnade. Själv plockade jag undan lite, lyfte ut Svea så hon fick snabbkissa, vädrade ur rummet, höll koll så att det inte skulle dyka upp en valp till och tog en sväng ut på Facebook. Jag kom väl i säng runt kl 2 men det blev inte så mycket sömn de första timmarna. Svea var lite orolig och ville bädda av och till och då blev valparna missnöjda och pep i högan sky. Men med lite coaching så fattade hon snart galoppen och framåt 5-tiden tror jag vi sov sött allihopa.





Svea skötte sig exemplariskt och lugnt genom hela valpningen och jag är oändligt tacksam för att jag säkert 10 gånger kunde ringa till Eva och be om råd om än det ena, än det andra.

I dag har Samson fått hälsa på sina barn när Svea var ute och kissade och han pussade lite på dem väldigt försiktigt och sedan har han varit lugn när han bara väl fått grepp om vad det var för underligt som låg i korgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar