19 februari 2012

Vem ska bort?

Kommer ni i håg Brasses lek i "Fem Myror" som gick ut på att att han ställde upp saker i en hylla och sedan skulle Eva och Magnus gissa vilken som inte hörde dit? Vi kör den leken här på bloggen i dag tycker jag. Men först pratar vi hundkorg

I dag installerade jag hundkorgen som nu ska bli valpkorg ett tag, i gästrummet (hos oss kallat "kammaren" eftersom vi bor i ett väldigt gammalt hus och när man gör det så börjar man lätt svänga sig med ålderdomliga uttryck har jag märkt). Svea brukar inte vara så himla nyfiken i en strut men i dag var det annorlunda. När jag ställde in korgen tassade hon efter och satte sig på sängen en bit ifrån och tittade på mycket intresserat. Jag fixade och trixade lite med en frigolitskiva som ligger under den för att isolera från det ganska kalla golvet, och sedan bäddade jag med ett täcke. Svea iakttog noga varje rörelse. Så fort jag var klar och tog ett steg tillbaka så hoppade hon ner från sängen och klev i korgen och började tok-bädda! Och bäddade, och bäddade. Hon som aldrig brukar bädda någonstans. Men av någon outgrundlig anledning så visste hon direkt vad det här handlade om och när Samson kom insläntrande för att kolla läget så tittade hon bara STRÄNGT på honom och han vände så en femöring och gick ut ur rummet. Svea har koll på läget helt klart.

Senast korgen användes var det till kattungar och det var inte bara några få kisslingar utan ett helt kompani faktiskt. Allt började med att vi tyckte att Asta skulle få en kull ungar innan hon kastrerades. Så när den första friar-hanen kom på besök från de djupa skogarna så fick hon fölusta sig bäst hon ville. Resultatet blev fem ungar. Jag fick veta att det är ovanligt att katthonor går i löp igen så länge ungarna diar men ville ändå vara på den säkra sidan och tänkte att efter tre veckor så skulle hon inte få gå ut längre. Sista dagen  hon fick vara ute hittar jag henne rullandes och kurrandes på grannens grusgång. Mycket ekivokt! Jojo, tänkte jag...nog hade hon gått i löp alltid. Så bums in i huset. Hon rymde nästa dag genom en minimal springa i badrumsfönstret. För att göra en lång historia lite kortare så blev hon alltså dräktig igen.


Asta

Vi hade bestämt oss för att behålla en unge från första kullen, lilla Maja, och när de andra syskonen flyttat till sina familjer så fräste Asta åt sin dotter och sa "försvinn ur min åsyn" och struntade blankt i henne. En dag kom jag upp i sovrummet och hittade Asta som födde ungar på löpande band. Jag trodde jag skulle smälla av när nummer åtta kom ut. Vi hade just lyckats hitta familjer till fyra kattungar...hur skulle det gå med åtta till? När jag tittade upp en timme senare hade det dessutom kommit en till!

Asta var bara hemma några dagar innan hon fick flytta till makens dotter M som bor i lägenhet. Här skulle det inte smitas ut någon mer gång! Vi  hittade faktiskt hem till alla nio ungarna och dagen efter sista ungen hade åkt blev det en omedelbar resa till veterinären för Asta.

Men...nu kommer vi till leken "vem ska bort". De där första dagarna som hon var hemma med sina nio barn tog tydligen hennes ömmande modershjärta vid för vad mötte mig en dag om inte den här synen:


Vem ska bort?

Maja hade alltså lyckats slingra sig upp i korgen och i den allmänna bebisdimman så gick Asta med på det. Det ser onekligen ganska roligt ut och att det ligger nio små kisslingar där i högen är svårt att se.

Nästa "vem ska bort" kommer här. Något stämmer inte med vad som ligger i korgen med nytvättade, vikta kläder. Korgen som dessutom stod uppe på ett bord...


Vem ska bort?
Och slutligen. Jag fick en stor nalle i present lite på skoj av maken. Eftersom alla mjukisdjur som kommer över tröskeln i vårt hus väldigt snabbt blir av med sitt innanmäte så planerade jag att hålla nallen och Samson isär. Den fick sitta i en fåtölj i sovrummet ett tag och en dag kunde jag inte hitta Samson på något av de vanliga sovställena. Väl i sovrummet möts jag av denna syn. Någon har krupit upp i "knäet" på nallen och såg klart ertappad ut. Lite skamsen kanske över att bli överraskad som en mjukis-kille som sover med nalle...


Vem ska bort?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar