13 februari 2012

Kennel Penny Lane

Vi driver ingen stor kennel utan har våra två hundar som sällskapshundar och varje eller vartannat år planerar vi att ta en kull på Samson och Svea. Det här är deras första kull tillsammans men Samson har blivit pappa en gång tidigare, den gången tillsammans med grann-russeln Hjördis. Då blev det fem väldigt trevliga valpar som nu har hunnit bli fyra år.

Vårt kennelnamn kommer från min första hund Penny (Lane). Hon kom till mig 1994 och döptes efter min favoritlåt med Beatles.

Penny och jag sommaren 2003


Penny var min trogna följeslagare i nio år och när hon gick vidare till de gröna ängarna var jag utan hund i hela tre veckor. Att inte ha en Jack Russell i mitt liv visade sig vara helt omöjligt och det var då Samson korsade vår väg. Som tur var blev min blivande make, som jag just träffat, lika förtjust i valpen Samson som jag. Det var sommaren 2004.





Samson ett år

Mini-Samson




 
Efter några år tyckte vi att det var dags att skaffa en kompis till Samson som också skulle passa bra om vi någon gång ville ta en kull valpar. Efter mycket letande runt om i Sverige hittade vi Svea på Kennel Foxbolt. Svea är född i september 2009. Jag lusläste stamtavlor långt bak i tiden för att få en bra bild av vilka ursprungliga linjer som fanns bakom de valpar jag valde bland. Allt för att hitta en perfekt matchning till Samsons engelska Foxwarren-gener. I min gröna ungdom jobbade jag på en russell-kennel och fick där tillfälle att lära mig en hel del om linjer och avel. Den inblick jag då fick i Jack Russelns äkta engelska ursprung har för alltid gjort mig till ett stort fan av den högbenta modellen som kallas "working jack russell". För mig är det ur-russeln...originalet!

Svea fem månader


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar